Новий Державний стандарт
Надто складно передбачити майбутнє наших дітей, покладаючи на школу завдання забезпечити їх знаннями на все життя. Нестабільність світу, інтенсивність соціально-економічних і технологічних змін зумовлюють потребу вчитися впродовж життя. Тому в сучасній школі на перший план ставиться не накопичення дитиною інформації, а засвоєння нею інтелектуальних технік, які є складовими культури і невід’ємною частиною змісту освіти. Епіцентром у навчанні має бути інтерес, розвиток пізнавальної активності школярів, формування в них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці.
Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, основними напрямами оновлення змісту навчання є особиста орієнтація системи освіти, пріоритет загальнолюдських і національних цінностей; забезпечення якості на основі новітніх досягнень науки, культури і соціальної практики.
2012-2013 навчальний рік був роком роботи за оновленим Державним стандартом початкової освіти. За результатами роботи вчителів перших класів були зібрані рекомендації вчителям майбутніх первачків з метою поліпшення їхньої роботи, надання методичної допомоги.
ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
- Ігрова діяльність повинна бути домінуючою під час навчання.
- Створювати ситуації позитивного оцінювання діяльності дитини.
- Створювати на уроках такі умови, коли б невдоволеність від невдачі спонукатиме дитину шукати кращі способи навчальної діяльності.
- Доцільно вчити дітей здійснювати не лише самооцінку, а й взаємооцінку, колективну оцінку.
- Широко використовувати сучасні технології навчання.
- Забезпечувати посильне фізичне навантаження.
- Дорослим слід не терпіти, не чекати, доки дитина адаптується до школи та почне вчитися «нормально», а всіляко допомагати безболісно пережити всі складнощі адаптаційного (первинного) етапу шкільного життя і відкривати горизонти учіння, крок за кроком, неспішно, але радісно, впевнено.
- Дорослі мають адаптуватися до першокласника: а) пізнати його таким, яким він є, б) вивчити всі його індивідуальні особливості, в) зрозуміти всі «примхи» та прийняти його у свої обійми.
- Найперше завдання вчителя: пізнати, прийняти душею і закохати у себе маленького учня.
«Десь у потаємному куточку серця в кожної дитини своя струна, вона звучить на свій лад, і щоб серце відгукнулось на моє слово, треба настроїтися самому на тон цієї струни» - так розумів свою виховну ціль великий педагог Василь Сухомлинський.
10. Шкільний ритм слід адаптувати до рівня розвитку шестирічок та поступово «вирівнювати» їхню пізнавальну сферу і довільну регуляцію поведінки.
- Педагогам корисно подбати про належний режим графічних вправ: коли, як, де і скільки хвилин можуть писати діти. Широко практикувати спеціальні вправи для тренування дрібної моторики дітей (це вже завдання для психологічної служби ДНЗ і початкової школи).
- Бажано, щоб психологічна служба дошкільного закладу, аналізуючи рівень готовності старших дошкільників до шкільного учіння, враховувала якісну характеристику індивідуальних особливостей дошкільної зрілості окремої дитини, які є важливими для шкільного життя. З цією характеристикою необхідно ознайомити батьків, щоб підготувати їх до грамотної підтримки школяра з перших кроків входження у нове життя.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ВЧИТЕЛЯМ
Від психолога:
- У другокласників, як і у першокласника, над всіма психічними процесами домінує наочно-дієве та наочне-образне мислення. Починається розвиток словесно-логічного й образного мислення. Тому, пояснюйте ваші думки наочно, на конкретних прикладах.
- Необхідно розвивати словесно-логічне мислення. Зробити це можна за допомогою додаткових питань «чому?», «навіщо?» т. ін.
- Другокласник продовжує пристосовуватися до системи вимог дорослих, пов’язаних з його навчальною діяльністю, і починає пристосовуватися до системи вимог однолітків під час спілкування з ними. Формуйте впевненість у своїх силах, розвивайте навички спілкування, навички вирішення конфліктних ситуацій, хваліть за успіхи, створюйте ситуації успіху, відмічайте найменші просування.
- У другокласника продовжується закріплення внутрішньої позиції. Дитина навчається самостійному контролю, а потім і оцінці особистої діяльності. Формуйте позитивну самооцінку, самоконтроль.
- Пам’ятайте! Коло спілкування другокласника залежить від оцінки дорослих: вчителя, батьків. Дитина спілкується з тими, кого дорослі схвалюють.
Від методичної служби:
- Вивчити інструктивно-методичний лист МОН України «Організація навчально-виховного процесу в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році», методичні рекомендації методичного кабінету облІППО та міського відділу освіти.
- Досконало вивчити зміст програм для 2 класу.
- Години варіативної складової використовувати за вибором навчального закладу та реалізовувати їх навчальними програмами, які мають гриф МОН України.
- Продовжувати будувати навчально-виховний процес здійснюючи компетентнісний підхід та ідеї особистісно зорієнтованого навчання.
- Організовувати укладання розкладу уроків, враховуючи динаміку розумової працездатності учнів.
- Використовувати такі прийоми та методи роботи з дітьми, які забезпечать різноманітну активну практичну діяльність кожного учня.
- Використовувати здоров’язбережувальні технології в навчальному процесі.
- Ознайомитися з методичним аналізом підручника «Літературне читання» для 2-го класу: зміст, структура, методичні настанови. (журнал «Початкова школа» № 5 2013, с.1)
Кiлькiсть переглядiв: 291